Διαφήμιση και παιδιά PDF Εκτύπωση E-mail

Οι διαφημιστικοί πειρασμοί διαμορφώνουν τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών… 

 

Υπάρχουν συνεχώς αυξανόμενες ενδείξεις ότι η μακροπρόθεσμη κατανάλωση τροφίμων υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη και υψηλής θερμιδικής αξίας μπορεί να προκαλέσει μια ευρεία ποικιλία προβλημάτων υγείας. Δεδομένου ότι η πλειοψηφία των διαφημιστικών μηνυμάτων τροφίμων από τα μέσα ενημέρωσης αφορούν ανθυγιεινά τρόφιμα, οι ειδικοί  διερευνούν όλο και περισσότερο τα αποτελέσματα των εν λόγω διαφημίσεων. 

Στο πεδίο των διαφημιστικών τροφίμων που στοχεύουν στα παιδιά, ποσοστό μεγαλύτερο από  40% αφορούν τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη, λιπαρά, αλάτι και θερμίδες, όπως σοκολάτες, καραμέλες, ζαχαρωμένα δημητριακά, αναψυκτικά και ανθυγιεινά σνακ. Πουθενά μέσα σε αυτές δεν θα βρει κανείς φρέσκα φρούτα, λαχανικά, πουλερικά ή θαλασσινά… 

 

Τα παιδιά κυρίως κάτω των οκτώ ετών διατρέχουν υψηλό κίνδυνο εμπορικής εκμετάλλευσης από το μάρκετινγκ των επιχειρήσεων τροφίμων    .    Τα μικρότερα παιδιά δεν είναι σε θέση να αναγνωρίσουν ότι   πίσω από τα θέματα της διασκέδασης και της φαντασίας, η πρόθεση του μάρκετινγκ τροφίμωνείναι να πουλήσει ένα προϊόν. Ενώ τα  παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας αν και  μπορούν  να είναι σε θέση να κατανοούν τη φύση της διαφήμισης του προϊόντος, ακόμα επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό. 

Η σύνδεση της τηλεόρασης με την παχυσαρκία είναι αδιαμφισβήτητη. Η παρακολούθησή της είναι συνδεδεμένη με την ενίσχυση συμπεριφοράς της καθιστικής ζωής, με «τσιμπολόγημα» και με την έκθεση σε διαφήμιση “junk food”. 

 

Οι σημαντικότερες εταιρείες, υιοθετούν μια πληθώρα στρατηγικών για την προβολή της επωνυμίας τους και την εξασφάλιση της «αφοσίωσης» των επίδοξων μικρών καταναλωτών. Για παράδειγμα, ένα εμπορικό σήμα μπορεί να 
διαφημίζεται μέσω τηλεόρασης, μέσω χορηγών αθλητικών παιδικών ομάδων, ή μέσω «ring tones» κινητών τηλεφώνων. Οι επιχειρήσεις τροφίμων επίσης παίζουν έναν προεξέχον ρόλο στον ψηφιακό χώρο μάρκετινγκ, που αναπτύσσει τις διαφημιστικές καμπάνιες, πολλές από τις οποίες προσαρμόζονται συγκεκριμένα για τα παιδιά και τους έφηβους, κατά συνέπεια μιλάμε και για μια πληθώρα ψηφιακών πρακτικών μάρκετινγκ σε ποικίλες πλατφόρμες- κοινωνικά δίκτυα, videogames, κινητές υπηρεσίες, σε απευθείας σύνδεση βίντεο, στιγμιαίο-μήνυμα, και ακόμη και εικονικούς κόσμους. 

 

Προσέχοντας κάποιες από αυτές τις στρατηγικές μάρκετινγκ, παρατηρούνται τα παρακάτω εργαλεία:

Προώθηση: συμπεριλαμβάνουν προνομιακές  προσφορές, «εγγύηση» διασημοτήτων, τη χρήση των χαρακτήρων κινουμένων σχεδίων, αναφορές στην θρεπτική και υγιεινή αξία των προϊόντων.

Τιμή: τα προϊόντα πωλούνται σε χαμηλότερες τιμές ώστε να καταστούν πιο ελκυστικά και διαθέσιμα στα παιδιά.

Τόπος: συμπεριλαμβανομένων των σχολικών κυλικείων, τα μηχανήματα αυτόματης πώλησης, αθλητικές εκδηλώσεις και τα σούπερ μάρκετ, όπου τα παιδιά συχνά  αναπόφευκτα μπορούν να βρεθούν.

Συσκευασία: χρήση συσκευασίας, ελκυστική στα παιδιά.

Επέκταση προϊόντος: πουλώντας πολλές παραλλαγές ενός προϊόντος, όπως για παράδειγμα στο μέγεθος και την γεύση του προϊόντος.

Δημόσιες σχέσεις: χορηγία τηλεοπτικών προγραμμάτων, αθλητικών εκδηλώσεων, πρωτοβουλίες «φιλανθρωπικών» εράνων.

Μέσα ενημέρωσης: εκτός από τον ηλεκτρονικό τύπο, οι διαφημίσεις είναι προσβάσιμες μέσω παιδικών περιοδικών.