Υδρογονωμένα Λιπαρά PDF Εκτύπωση E-mail

Είναι επεξεργασμένα φυτικά έλαια (φοινικέλαιο, ηλιέλαιο, καρυδέλαιο, σογέλαιο κλπ) και βρίσκονται στην πλειοψηφία των συσκευασμένων γλυκισμάτων (μπισκότα, τσουρέκια, κεϊκ κλπ) , στις μαργαρίνες, τα εδέσματα, στο γρήγορο φαγητό κλπ.

 

Η υδρογόνωση ανακαλύφθηκε στα τέλη του 19 αιώνα & πρωτοχρησιμοποιήθηκε στα τρόφιμα την δεκαετία το 1910, καλύπτοντας την ανάγκη αντικατάστασης του «ακριβού» βούτυρου γάλακτος από «φτηνά» φυτικά λιπαρά.

Επειδή όμως τα φυτικά λιπαρά είναι υγρά στην θερμοκρασία περιβάλλοντος, μετατρέπονται σε στερεά μορφή με την υδρογόνωση για να μπορούν να χρησιμοποιηθούν ευκολότερα από την βιομηχανία τροφίμων.

 

Trans λιπαρά μπορούμε να «παράγουμε» και στο σπίτι μας κατά το τηγάνισμα (ανάλογα με την θερμοκρασία και τον χρόνο τηγανίσματος), και μάλιστα όταν χρησιμοποιούμε το ίδιο λάδι πολλές φορές.

 

Γενικά αυτό συμβαίνει στα  φυτικά λιπαρά στους 120-130 ˚C  ενώ το ελαιόλαδο είναι πιο ανθεκτικό και αντέχει μέχρι τους 160-170 ˚C.

Ο μεγάλος κίνδυνος από την κατανάλωση trans λιπαρών είναι οι καρδιαγγειακές παθήσεις!  Όπως δημοσιεύτηκε τον Απρίλιο του 2006 στο “New England Journal of Medicine” ακόμα και η μικρή κατανάλωση τους (<3% ης ημερήσιας κατανάλωσης)  επηρεάζει όσο κανένα άλλο συστατικό την εμφάνιση καρδιαγγειακών παθήσεων.

Παρόμοια ήταν και τα αποτελέσματα του Χάρβαρντ, που έδειξε, ότι μόλις 7 γρ. την ημέρα αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιακού επεισοδίου κατά 50%.

Παράλληλα, όλο και περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι αυξάνουν την «κακή χοληστερίνη»  LDL,  μειώνουν την «καλή χοληστερίνη» HDL & μειώνουν την γονιμότητα.

Η Ευρωπαϊκη Αρχή Ασφαλείας Τροφίμων  (EFSA) απλά συνιστά τον περιορισμό κατανάλωσης τους, αλλά στην Αμερική έχει καθοριστεί ως Ενδεικτική Ημερήσια Πρόσληψη (GDA) τα 20 γρ. για τις γυναικές & τα 30 γρ για τους άνδρες.

Στην Ελλάδα δεν είναι υποχρεωτική η αναγραφή των Trans λιπαρών στην ετικέτα, αλλά αρκετές εταιρείες έχουν αρχίσει να το αναγράφουν.                                                                         

 

  •         Πρέπει να ελέγχετε τις ετικέτες των προϊόντων που θα καταναλώσετε και να αποφεύγετε αυτά που περιέχουν trans λιπαρά!

Θα τα βρείτε στις μαργαρίνες,στα συσκευασμένα μπισκότα, κέϊκ, γλυκά, τα κράκερς, τα σνακ δημητριακών, τα energy bars κλπ.

Ακόμα και το τζατζίκι που θα φάτε σε μια ταβέρνα ή που βάζουν στο σουβλάκι, πολύ πιθανό να έχει trans λιπαρά, αν το γιαούρτι του είναι το λεγόμενο «Έδεσμα γιαουρτιού», (δηλαδή απομίμηση)με πρωτεϊνες γάλακτος & υδρογονωμένα φυτικά λιπαρά.

Επίσης τα Τετηγμένα / Λιωμένα τυριά (πωλούνται κυρίως σε φέτες για τοστ ή χρησιμοποιούντε σε «φτηνές πίτσες») ή κάποια «νηστίσιμα» τυριά, περιέχουν υδρογονωμένα φυτικά λιπαρά, μαζί με φωσφορικά άλατα, χρώματα κλπ.

 

  •         Να απογεύγετε τα τηγανιτά & τις υψηλές θερμοκρασίες τηγανίσματος.

 

Προσοχή γιατί τα Trans μπορεί να κρυβονται με διαφορα ονόματα στην ετικέτα, όπως "μερικώς υδρογονωμένα φυτικά έλαια", "επεξεργασμένα φυτικά έλαια", "μερικώς υδρογονωμένα πολυακόρεστα", κτλ.